Her er din gratis velkomstpakke!

Leseglede varer evig

Med rett bok til rett tid vekkes lesegleden tidlig. Det gir både godt språk og koselige lesestunder. I Goboken får du bøker som passer barnets alder. Lyst til å prøve? Bestill gaven din i dag!

Dette sier kundene

Rett bok til rett tid

Bøker til 1-åringen

Ord- og bildebøker, pekebøker og enkle historier hjelper barnet å utforske verden. Og språket å blomstre. Bøkene tåler å bli brukt. Lykken er å hente yndlingsboka selv og få den lest en gang til!

  • 10 små larver og Marihøna og fargene
  • Ole Brumm – Bestevenner og Nasse Nøff
  • Mine beste godnatthistorier
  • Se på meg og Hør på meg

Her er noen eksempler på bokpakker til ettåringen, som så smått begynner å prate selv. Nye ord barnet hører nå, blir en del av ordforrådet i framtida. Selv enkle barnebøker inneholder ord vi ikke bruker i dagligtale. Å sitte på fanget og bade i nye ord er stas!

Hvordan lese for barn som er 12-18 måneder?

Barnet ditt vil nå bruke lyder, ansiktet og kroppen sin for å vise deg hva hun trenger og hvordan hun føler seg. Når du forstår signalene hun gir deg, styrker det hennes selvtillit og hun føler seg elsket og spesiell. Bablingen begynner å bli til ord, og du kan begynne å forstå hva ordene hennes betyr. Hun forstår langt flere ord enn hun selv kan si og hun elsker når du prater med henne om alle slags ting.

HVORDAN ENGASJERE BARNET

  • Hvis barnet liker å bevege seg omkring mens du leser, kan du ta boken med deg rundt der han er og fortsette å lese. Lager du engasjerte, uttrykksfulle lyder vil barnet komme tilbake og se på sidene sammen med deg og bevege seg litt til og fra. Han lytter til det du sier uansett.
  • Følg barnets initiativ. Hun vil vise deg hvilke historier, bøker og bilder hun liker best.
  • Husk å bruke foreldrespråkstemmen din der du varierer både tonefall og lydstyrke for å holde på barnets oppmerksomhet. Noen barn liker å høre hele historier, mens andre har favorittsider og liker å hoppe frem og tilbake i teksten mer tilfeldig.
  • Barnet lærer å peke på nese, munn, ører osv. når spurt – og bøker som viser ansikter og kropp er fine å bruke.
  • Hvis barnet ditt ikke liker å høre på historier kan det fenge henne mer å bruke bøker med luker og ta og føle på elementer. Hun kan imidlertid like å rive i luker og trekk-ut elementer, og med mindre du synes det er greit at hun får utforske bøkene på denne måten må du prøve å hjelpe henne å kontrollere kreftene sine. Dette er ikke alltid så lett, og du må prøve deg frem med ulike metoder som lar barnet bla i sidene og åpne lukene og ta del i opplevelsen uten å ødelegge bøkene. Bli ikke sint om deler av boken skulle bli ødelagt – legg disse bøkene heller til side til senere, eller godta at de kan bli ødelagt, og prøv å begrense skaden.
  • Hvis bøkene ikke har luker, kan du også leke «titt-tei» med hendene: Hold hånden over en gjenstand og si «titt-tei» når du åpner den.
  • Barnet elsker å synge, leke fingerleker og høre rim og regler. Han liker også musikk og å bli danset rundt med.

HVORDAN STYRKE SPRÅKUTVIKLINGEN

  • Det er fint å oppmuntre barnet til å bruke både lyder og bevegelser til å kommunisere med deg.
  • I løpet av hele dette året vil barnet bruke mellom 20 og 50 ord og hun lærer stadig nye. For å styrke ordlæringen er det fint å lese bøker med bilder av objekter som du setter navn på, og forklarer hva er.
  • Prat med barnet og si navnet på alt dere ser på sammen. Prat også om hva dere gjør sammen; kjører bil, rydder leker, kler på dere, vasker opp osv. Jo mer du prater med barnet ditt, jo mer vil han lære.
  • Til og med babybøker har flere sjeldne ord i teksten enn det vi bruker i vanlig dagligtale. Det er derfor fint for ordlæringen å lese barnebøker slik at barnets vokabular øker til også å inkludere slike ord.
  • Det er fint om du relaterer det dere leser sammen til barnets egen hverdag. Handler boken om en bamse, referer til bamsen som barnet har. Handler boken om en buss, prat om da dere reiste på bussen.
  • Hjelp barnet å lære nye ord ved å spørre «hva er det?», og gi ham eller henne litt tid til å svare før du bekrefter med å si «ja, det er det, det er en bil!» Dette er også en morsom tilnærming for å finne ut hvor mange ord barnet faktisk forstår i denne alderen. En god bildebok er fin måte å hjelpe barn å lære nye ord på, og på den måten kan du også avdekke hvor mye de vet, ved å spørre hvor de ulike gjenstandene er.

Hvordan lese for barn som er 18-24 måneder?

Typisk for denne perioden er en fenomenal vekst i ordforrådet og språkutviklingen, ettersom barnet nå begynner å bruke korte setninger. De fleste vil forstå fem ganger så mange ord som de faktisk kan si selv. Barnet bruker enkle ord og fraser, substantiv, verb og gester, enkeltvis eller i kombinasjon, for å uttrykke mening. Det forstår og følger enkle instrukser.

Språkutviklingen er imidlertid meget individuell og mange barn lærer å prate mye senere. Noen lærer nye ord og «glemmer» gamle. Andre barn står på samme stadium lenge, uten å vise synlig utvikling. Jenter ser ofte ut til å forstå og uttale flere ord tidligere enn gutter.

HVORDAN ENGASJERE BARNET

  • Prøv å finne ut hva som interesserer barnet ditt, og prat om det. La barnet få vise vei – still spørsmål omkring det du ser han viser interesse for, og forsøk å utvide samtalen omring det.
  • Hopp gjerne frem og tilbake i boken. Hvis du ønsker at barnet ditt skal holde oppmerksomheten sin på noe spesielt kan du bruke stemmen din ved å hviske eller skape en forventning om noe, samtidig som du peker og trommer litt på bildet i boken.
  • La barnet får snu sidene i boken når hun vil, enten hun sitter, ligger eller står.
  • Bøker med interaktive elementer, for eksempel elementer som kan flyttes eller skyves på, luker som kan åpnes og lukkes, kan være fengende for barnet på dette stadiet.
  • Hvis barnet er urolig og du likevel har lyst til å lese ordene i boken for å stimulere språket, la hun få gå rundt omkring mens du fortsetter å lese. Hun vil også ha utbytte av å lytte til det du sier selv om hun ikke ser på bildene og teksten i boka. Muligens vil hun gå litt til og fra, og du kan prøve å følge henne der hun er og fortsette å lese. Det er det fine med bøker – de er så enkle å ta med seg overalt!
  • Hvis barnet er spesielt opptatt av noe, for eksempel busser, ta med barnet på en busstur og prat om turen, hva dere så, farger på busser, mennesker på busser – og gjenta opplevelsen når dere leser bøker som har en eller flere busser i seg.
  • Barnet foretrekker fremdeles din ’foreldrespråkstemme’ fremfor vanlig, voksent tonefall – bruk derfor den når du leser for barnet. Lag også de tilhørende lydene når du leser om dyr, kjøretøy og handlinger.

HVORDAN STYRKE SPRÅKUTVIKLINGEN

  • Til og med babybøker har flere sjeldne ord i teksten enn det vi bruker i vanlig dagligtale. Det er derfor fint for ordlæringen å lese barnebøker slik at barnets vokabular øker til også å inkludere slike ord.
  • Forskning indikerer at foreldre som stimulerer til samtaler og dialog ved å stille barnet spørsmål har bidratt til at barnet prater mer og prater tidligere. Barnet kan lære nye ord hvis du spør «hva er det?», og gir ham eller henne litt tid til å svare før du bekrefter med å si «ja, det er det, det er en ballong!» Dette er også en morsom tilnærming for å finne ut hvor mange ord barnet faktisk forstår i denne alderen.
  • En god bildebok er fin måte å hjelpe barn å lære nye ord på, og på den måten kan du også avdekke hvor mye de vet, ved å spørre hvor de ulike gjenstandene er.
  • Prat med barnet og si navnet på alt dere ser på sammen. Prat også om hva dere gjør sammen; kjører bil, rydder leker, kler på dere, vasker opp osv. Jo mer du prater med barnet ditt, jo mer vil han lære.
  • Det er fint om du relaterer det dere leser sammen til barnets egen hverdag. Handler boken om en bil, referer til bilen som dere kjører. Handler boken om en hund, prat om da dere så en hund da dere var ute på tur, eller hunden dere selv har.
  • På dette alderstrinnet er mange barn spesielt interessert i bøker med rim og regler, eller sanger med bevegelser med hender og kroppen som dere kan gjøre sammen.
  • Det er fint om mor og far lærer samme sanger som de synger i barnehagen, gjerne med bevegelser.
  • Hvis barnet ikke klarer å uttale ordet korrekt, behøver du ikke rette på ham, men bare gjenta ordet korrekt i naturlig samtale. For eksempel, hvis barnet sier ’mekk’ for ’melk’, svarer du bare ’ja – det er melk’. ’R’ og ’l’ er vanskelig for barnet å uttale og vil ofte ikke være korrekt uttalt før barnet er ca. 6 år. Det viktigste er at du er en god modell for språk og uttale – barnet vil gradvis lære å bruke munnen sin til å uttale ordene korrekt.
  • Når du leser barnets favoritter, om lastebiler, tog, dyrebøker osv. så gi dem de rette navnene, istedenfor lastebil som en kategori, kan du lære barnet mer spesifikke navn, som betongblander, søppelbil, hjullaster, semitrailer osv.